Het nieuwe purchase-to-pay-inkoopproces is organisatiebreed ingericht. Wat zijn de ervaringen tot zover? Is het voldoende gebruiksvriendelijk? Zijn de rollen duidelijk? Kan het nog slimmer? PRCS voert in opdracht van de directie een evaluatie uit en adviseert.
Prorail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland en beheert ruim 7.000 kilometer spoor. Om deze taak goed uit te kunnen blijven voeren en het primair proces optimaal te ondersteunen heeft de organisatie een nieuw ‘purchase-to-pay-inkoopproces’ ingericht. De implementatie had een redelijk ‘na-effect’. De organisatorische consequenties bleken vele malen groter dan vooraf ingeschat, waardoor de vraag ontstond waar nog verbeterruimte in het proces zat. Qua gebruiksvriendelijkheid, pragmatiek en slimheid. En qua duidelijkheid.
Vragen waar PRCS samen met de organisatie antwoord op vond. Het resultaat? Inzicht in verbeterruimte met draagvlak. Zodat verandering wel beklijft. En succesvol is. Op weg naar een klantgericht en krachtig inkoopproces.
Marc Schijff