Hoe vertaal je ambities over inclusief onderwijs naar een plan dat in de praktijk écht werkt? Voor het Samenwerkingsverband PO Zaanstreek lag hier de afgelopen maanden een mooie en uitdagende opdracht: het opstellen van een vierjarig ondersteuningsplan dat richting geeft, verbindt en bijdraagt aan beter onderwijs voor álle kinderen van 4 tot 13 jaar in de regio. In een dynamisch speelveld met veel verschillende partners, belangen en perspectieven, was het essentieel dat het plan niet alleen klopte op papier, maar ook ging leven in de praktijk. PRCS hielp.
Van vele perspectieven naar één plan
In de Zaanstreek gaan ruim vijftienduizend kinderen in de basisschoolleeftijd naar school. Acht schoolbesturen, bestaande uit totaal 62 basisscholen en vier scholen voor gespecialiseerd (basis)onderwijs, werken hierin samen binnen het SWV PO Zaanstreek. Het ondersteuningsplan vormt de koers en het kader voor die samenwerking in de komende vier jaar.
PRCS heeft in nauwe samenwerking met SWV PO Zaanstreek het project begeleid en gefaciliteerd. In co-makership zijn tijdens een intensief ontwikkeltraject verschillende perspectieven opgehaald: via diverse bijeenkomsten met leerkrachten, ouders, interne begeleiders, schoolleiders, gemeenten en andere ketenpartners. De gedeelde input is verwerkt in een plan dat niet in een la verdwijnt, maar juist richting geeft en houvast biedt, in beleid én in de praktijk. De titel ‘de Zaan sluit aan’ is niet voor niets gekozen: alle perspectieven zijn opgehaald en verwerkt tot een praktisch plan!
Van ambitie naar uitvoering
Het ondersteuningsplan 2025–2029 bevat drie ambities:
- een dekkend netwerk van ondersteuning;
- sterke samenwerking binnen zeven lokale omgevingen;
- een snelle en zorgvuldige ondersteuningstoeleiding.
In het plan is verder uitgewerkt hoe deze ambities concreet vorm krijgen op scholen en in de regio. Denk aan heldere werkstructuren, lokale afstemming en duidelijke routes voor toeleiding en ondersteuning. Het ondersteuningsplan blijft zo in beweging en groeit mee met de ontwikkelingen binnen het onderwijs en de zeven omgeving(en).
Samen bouwen aan inclusief onderwijs
Het resultaat is een toekomstgericht plan, gebouwd op vertrouwen, samenwerking en gedeelde ambitie. Het maakt zichtbaar waar men naartoe wil en hoe daar te komen. De eerste reacties na de presentatie van het plan zijn hoopgevend: “Het werkt echt!”.
SWV PO Zaanstreek laat hiermee zien dat een ondersteuningsplan veel meer is dan een wettelijk verplicht document. Het is een uitnodiging aan iedereen in en rond het onderwijs om samen te werken aan een regio waarin ieder kind kan leren, groeien en meedoen.