Om de veiligheid voor iedereen die op onze hoogspanningsstations werkt te verbeteren, werkt TenneT samen met de regionale netbeheerders (Alliander, Enexis en Stedin) aan de ontwikkeling van één gezamenlijk Landelijk Station Inmeldsysteem (LSIS). De LSIS-app vervangt op termijn de verschillende systemen die netbeheerders hanteren voor het in- en uitmelden (incl (on)scherp zetten van de alarmsystemen) van bezoekers van een hoogspanningsstation. De pilotfase van de applicatie op een zevental stations is net afgerond en de voorbereiding van landelijk uitrol is in volle gang. PRCS is voor TenneT in de rol als projectleider gestapt. Een mooie uitdagende klus binnen een complexe setting.
Iedere netbeheerder hanteert nu nog een eigen procedure voor in- en uitmelden en registreert bezoekers in een afzonderlijk bedrijfssysteem. Zo kan het zijn dat een aannemer die op een gedeeld station aan het werk is, alleen geregistreerd wordt bij de regionale netbeheerder en dus niet zichtbaar is in ons centrale bedrijfsvoeringssyteem. Als niet alle procedures worden gevolgd. Met alle risico’s van dien. Na een aantal kritieke situaties die gelukkig met een sisser afliep, heeft Netbeheer Nederland vorig jaar opgeroepen tot een uniforme aanpak. In eerste instantie was het LSIS alleen bedoeld voor gedeelde stations, maar al snel is besloten om de scope uit te breiden naar alle hoogspanningsstations in Nederland.
Een willekeurige situatie uit de huidige praktijk: om je als technicus of aannemer aan te melden op een gedeeld station, bel je met de centrale meldkamer van TenneT, spreek je een antwoordapparaat in bij Alliander en bel je naar Enexis. Werk je de volgende dag op een ander gedeeld station? Dan kan daar weer een andere procedure gelden. Ruimte voor efficiëntie dus!
Een LSIS app: ontwikkeld én getest.
De medewerkers die werkzaam zijn op de stations en bedrijfsvoerders (bewaken van de balans van het net), regionale netbeheerders en ook samenwerkingspartners hebben ieder vanuit hun eigen perspectief en rol in het proces input geleverd voor de eisen waaraan de app moest voldoen. IT-specialisten hebben deze vertaald naar de praktische functionaliteiten van de LSIS-app.
Voor de zomervakantie is een uitgebreide gebruikerstest uitgevoerd voor de directe gebruikers van de app zoals sleutelhouders van de stations, opzichters, toezichthouders, aannemers en bedrijfsvoerders. We hebben alle functionaliteiten en ook de onderlinge samenwerking en afstemming, zowel intern als met regionale netbeheerders en aannemers getest. Vervolgens is er vanaf 15 juli een pilot gestart op een zevental stations. Echt een mooie mijlpaal in het project, waarmee ook een lang gekoesterde wens van veel betrokkenen in zicht komt: een uniform proces waarmee we veiligheid op de stations verbeteren. De algemene feedback was: de app doet exact wat het moet doen (geen overbodige functionaliteiten), werkt sneller dat doorlopen huidige procedures en op telefoon continu het totaal beeld van de aanwezige i.p.v. papieren inschrijflijst bij de ingang van het station.
De komende weken gaan wij de laaste functionaliteiten bouwen, in januari volgt een productietest. Om hopelijk daarna te starten met de uitrol. Dit laatste is een uitdaging gezien de grote hoeveelheid aan organisatie waarop de implementatie impact heeft. Alsmede ook het grote aantal mensen dat straks met de LSIS app te maken krijgt. Dit zijn een paar duizend directe app gebruikers en een veelvoud van mensen die indirect er mee te maken krijgen.
Trots op de samenwerking tussen alle partijen.
Het doorvoeren van een verandering binnen grotere complexe organisaties is doorgaans een uitdaging. De wens om één gezamenlijk LSIS te ontwikkelen en implementeren met alle regionale netwerkbeheerders, maakte de complexiteit nóg groter. Maar niet onmogelijk. Gezien het gevoel van urgentie is het mooi om te zien dat iedere netbeheerder af en toe bereid is om water bij de wijn te doen en blijft meedenken in oplossingen.
Het mooie van deze opdracht is dat het direct bijdraagt aan het verhogen van de veiligheid van de medewerkers op de hoogspanningsstations. En ook stuk efficiency geeft qua vermindering uitvoeren benodigde handelingen. Een mooi traject om te begeleiden als projectleider en een uitdagende klus om met elkaar trots op te zijn!
Paul van Rheenen