Het verbeteren van de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Dat is de ambitie van RAS, de Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. RAS doet dit op het gebied van thema’s als duurzame inzetbaarheid, arbeidsomstandigheden en mobiliteit. Om de sector te verbeteren is het ook nodig jezelf als organisatie te verbeteren. Na onze samenwerking met RAS om projectmatig werken te professionaliseren, hebben we deze voortgezet om procesgericht werken te professionaliseren.
RAS wil de organisatie verder professionaliseren met behulp van procesmanagement. Doel? Het verbeteren van efficiency, effectiviteit en kennisoverdracht en het versterken van samenwerking en communicatie. Om dit te realiseren heeft PRCS in samenwerking met RAS voor de gehele organisatie de processen beschreven en op maat verbeterd. Op basis van een gestandaardiseerde methodiek en in goede samenwerking met een aantal key-stakeholders binnen de organisatie zijn alle processen vastgelegd.
Processturing ter aanvulling op intrinsieke motivatie en betrokkenheid voor brancheverbetering.
Bij RAS werken hoogopgeleide en gedreven professionals die vanuit een intrinsieke motivatie bij willen dragen aan de verbetering van de branche. De werkwijze en cultuur valt te kenmerken als gedreven vanuit specialisme en intrinsieke motivatie, hoge mate van betrokkenheid én ook als pragmatisch. Het werken op basis van de vastgelegde en geoptimaliseerde processen moet naadloos bij deze kenmerken aansluiten. Met daarbij ook de gewenste flexibiliteit in de wijze van (samen)werken. Dat is niet vanzelfsprekend. Om dat te realiseren is een hoge mate van autonomie in de processen ingericht. Aanvullend is op de reguliere besturing van de organisatie processturing toegevoegd. Voor deze processturing zijn proceseigenaren in de organisatie benoemd op de realisatie van afgesproken doelen en uitvoering van de processen conform afspraak te borgen.
Naar de toekomst toe blijven verbeteren.
De proceseigenaren hebben daarnaast ook een belangrijke rol in het beheren en evalueren van de processen. Voor beheer en evaluatie is aanvullend ook een methodiek opgesteld zodat de organisatie haar processen naar de toekomst toe blijft verbeteren met als uiteindelijke doel: het verbeteren van en impact maken in de sector.